Býva na kraji
Osla, v krásnej tichej oblasti, útulnom dome. Jedného dňa v novembri,
keď napadne prvý sneh, zjaví sa jej na dvore snehuliak. A ona zmizne.
Približne tak sa
začína detektívka Sněhulák od
nórskeho spisovateľa Joa Nesbøho,
ktorej český preklad Kateřiny Krištůfkovej
vyjde pri príležitosti veľkého knižného štvrtka v Knihe
Zlín už tento štvrtok, tj. 11.10.2012. A ja opäť musím poďakovať Knihe
Zlín za poskytnutie reading copy a tým za alibi umožňujúce mi verejne a veľa
písať o tom, čo čítam.

Ak máte dojem,
že som snáď práve prezradila priveľa, nenechajte sa zmiasť. A koniec koncov,
čo si budeme klamať, je to severská detektívka. Jasné, že je tam les, veľa tmy,
sneh, alkohol, narážky na kráľovskú rodinu a sekera. Ak máte dojem, že
teraz som už celkom určite prezradila priveľa, už vôbec sa nenechajte zmiasť.
Aby som však
predsa len neprezradila viac, ako by bolo vhodné, sústredím sa radšej na mimodejové
aspekty tohto románu. Pretože hľadať nuansy, narážky, asociácie a mnohovrstevnosť
v literárnom diele, to je pre mňa detektívka nemenej zaujímavá ako vypátranie
vraha. A u Nesbøho toho nájde človek viac než dosť.
Hoci si nerobím
ilúzie, že Harry Hole by bol Nesbøho literárnym alter egom, je
nespochybniteľné, že majú niečo spoločné. Napríklad záujem o hudbu. A odkazov
na konkrétnych skladateľov, hudobníkov, spevákov a skupiny je v príbehu
nespočet, od Straussa cez Pink Floyd až po Slipknot. Prečo to spomínam? Nuž,
keď už som sa nemohla uprostred noci vybrať na Sofiens gate, kde Harry býva,
pustila som si k čítaniu aspoň to, čo v danej pasáži práve Harry sám
počúva. Napríklad skupinu Franz Ferdinand. A viete čo, bolo to fakt
fajn, Harry má totiž celkom vkus.
Ďalšia vec,
ktorú mám u Nesbøho naozaj rada, a to bez ohľadu na to, či ide o jeho
tvorbu pre deti alebo dospelých, je spôsob, akým do príbehu dokáže nenásilne
zakomponovať drobné zaujímavosti, fakty a informácie. Tak sa v Sněhulákovi môžeme dočítať niečo o pozadí
objavu mobilného telefónu, o pôvode slov deadline či kamikadze alebo o páriacich zvykoch tuleňov Berhausových. Hoci
sú to čriepky na prvý pohľad nesúrodé, nič z toho nie je redundantné. Naopak,
tieto prvky majú v Nesbøovej rétorike veľké čaro. Vďaka podobným
asociačným reťazcom postáv príbeh získava na bohatosti a nie je z neho
len suché prerozprávanie súvislostí.
Medzi spoločné
rysy Nesbøho kníh pre deti a jeho detektívok patrí aj to, ako autor
dokáže vybudovať stupňujúce sa napätie a vykresliť tajomno až hororovosť.
Rozdiel je len v tom, že v sérii kníh o doktorovi Proktorovi
čitateľ tuší, že všetko dopadne dobre – a tu čitateľ tuší presný opak.
Samozrejme,
patrím medzi čitateľov, ktorí sa snažia odhaliť páchateľa skôr, ako nastane
veľké finále. A v tomto prípade som bola viac než spokojná. Nesbø
nahadzuje udičky šikovne, s mierou, veľa naznačí, ale nie dosť na to, aby
si človek pospájal dieliky skladačky príliš skoro. Prišla som na to, kto je
vrah, niekde v dvoch tretinách
príbehu, dostatočne neskoro na to, aby som si užila prvé podozrenia a zvraty
a zároveň dostatočne skoro na to, aby som bola spokojná s vlastnými dedukčnými
schopnosťami. A to každý správny milovník detektívok ocení.
Mimochodom,
neviem, či som to spomínala, ale bývam teraz na kraji Osla, v krásnej tichej
oblasti, útulnom dome. November sa blíži a ja len dúfam, že nikomu s prvým
snehom nenapadne postaviť mi na dvore snehuliaka.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára